Єгор Стадний: Українські реалії у нарахуванні стипендій

Egor_Stadnyj_i

Коли українська освіта стане, як у Європі, а стипендія студентів забезпечить їм можливість більш-менш нормально жити, а також про консервативність університетського середовища, яка перешкоджає реформуванню галузі, FaceNews розповів позаштатний радник міністра освіти і науки, керівник освітніх програм Центру дослідження суспільства Єгор Стадний.

Коли в Україні буде освіта європейського зразка та європейського рівня? Хто і що повинен для цього зробити?

Хто і що — це питання, я думаю, на години розмови. Але як тільки ми зможемо брати на себе відповідальність і в нас між Міністерством освіти і галуззю буде налагоджена ефективна комунікація… Оскільки є величезна проблема, на мій погляд, з тим, що люди а) не розуміють мети, б) не розуміють, як під цю мету підлаштовуються інструменти. Студенти зі стипендіями вбачають економію. Викладачі всіх обов’язкових дисциплін бачать спробу їх скоротити. Тобто, у нас є ось таке ось нерозуміння у багатьох питаннях. Я думаю, що міністерству і його службі зв’язків із громадськістю потрібно суттєво переглянути свою політику інформування суспільства та всіх учасників процесів про те, які є наміри і яка послідовність використання тих чи інших інструментів, щоб реалізувати ці наміри.

Коли наші стипендії будуть відповідати прожитковому мінімуму?

Згідно з нормою нового закону, академічні стипендії для мінімум двох третіх і максимум трьох чвертей бюджетників в університеті — а, фактично, у групі — повинні видаватися за рейтингом. Мінімум — прожитковий мінімум, така тавтологія виходить. І є соціальні стипендії, які окремо підраховуються. При такій системі у нас висока ймовірність того, що академічну стипендію, яку повинні отримувати за успіхи у навчанні, отримуватимуть люди із середнім балом «три». Тому що це рейтингова система і тому що це мають бути як мінімум дві третіх у групі. Виникає дисонанс.

У мене є своя думка з приводу того, що ми повинні замість цього робити зі стипендіями. Академічна стипендія у нас вже давним-давно перетворилася на варіант матеріальної соціальної допомоги насправді, вона не виконує функції нагороди за успішне навчання. Ми повинні все поставити на свої місця. Це, до речі, щодо питання про те, коли ми наблизимося до Європи: у цій сфері ми просто впритул встанемо в один ряд з європейськими країнами. Академічна стипендія повинна надаватися дійсно і виключно за досягнення у навчанні, причому ці досягнення у навчанні повинні бути дійсно видатними. Надання її, на мою думку, повинно проводитися як проводиться видача стипендій для навчання за кордоном, коли є незалежна комісія, куди подається пакет документів кожного апліканта, розглядається, наскільки хто є краще і потужніше. На мою думку, середній бал «п’ятірка» — це базова вимога. Потім люди повинні змагатися між собою досягненнями у науці, мистецтві та спорті. Може, у когось вже є наукові публікації. А досягнення у мистецтві та спорті — це, звичайно ж, для навчальних закладів відповідного профілю.